CRO is de continue zoektocht om meer conversies uit je bezoekers te halen. Het is een topsport waarbij je elke dag weer probeert te leren en verbeteren. Dit alles op basis van data. Elke keer uitzoeken hoe en waarom bezoekers zich zo gedragen. Wat je doel ook is: meer conversies, meer inlogs, meer interactie of langer op je website blijven.

Dankzij CRO hoeft jouw organisatie nooit meer te gokken wat het beste design of UX is. Je kunt er van te voren achterkomen.

Vaak worden A/B-testen ingezet wanneer daar genoeg data voor is. Je kunt zo veranderingen of innovaties (denk aan een redesign) data-driven valideren voordat deze livegaan. Zodat je niets livezet dat je merk of conversies schaadt.

Veel organisaties weten wanneer ze beginnen met A/B-testen niet welke pagina’s het meeste potentie hebben, of wat hun testcapaciteit is. Daar kan ik bij helpen. Daarna kunnen we samen deze capaciteit volop benutten en zoveel mogelijk testen opzetten om te leren.

Hypotheses voor testen kunnen uit het bedrijf komen, maar ook uit iets dat je hebt gezien bij een concurrent, uit de data of uit je call center. Het is belangrijk al deze hypotheses te verzamelen en dan te beslissen welke de meeste impact heeft. Ook hier kan ik (data-driven) bij helpen om ideeën te prioriteren.

Wanneer er niet genoeg traffic is om te A/B-testen kan er ook gedacht worden aan gebruikerstesten of growth hacking.

Hoe ziet een experimenteerproces eruit?

Een voorbeeld.