wie bepaald wat goed is voor conversie, data-driven, data gedreven, data, cro, cro-specialist

Ooit werkte ik bij een bureau waar designers bepaalden wat goed was voor conversie…

Het was mijn eerste baan bij een internetbureau. Het bureau hielp bedrijven die niets digitaal hadden, toch digitaal te gaan.

Het waren designers die bepaalden hoe alles eruit kwam te zien. Het waren designers die beslissingen moesten maken of een button ging converteren of niet. En dat deden ze voordat iets live was. Voordat het geobserveerd kon worden. Zonder naar bestaande data te kijken, maar gewoon op basis van hun ervaring en mening.

Het was een ander tijdperk. Designers waren een baken van kennis, en als ze eenmaal een succesvol design hadden gemaakt, bleven ze dat onthouden en doorvoeren. Er werd blind vertrouwd op hun ervaring. Maar uiteindelijk zijn designers ook gewoon mensen. Redesigns gingen in een keer live, en zorgden soms voor paniek als de conversie ineens gigantisch omlaag ging. Niemand wist dan waardoor dat kwam, maar het had iets met het redesign te maken; dat was wel zeker.

En begrijp me niet verkeerd, zonder naar data te kijken zijn designers (maar ook developers) waarschijnlijk de beste personen om vooraf in te schatten wat gaat converteren of niet. Maar menselijk falen haal je er niet uit. Biases zoals confirmation bias (alleen in de gebaande paden denken en keuzes maken), choice-supportive bias (onze ideeΓ«n in retrospect altijd beter zien dan ze in werkelijkheid waren). (Als je dit leuk vindt, lees meer psychologische theorie op: cro-tool.com/theories)

Inmiddels werken de meeste bedrijven data-driven. We meten wat de impact van bepaalde UX-beslissingen is. Nog voordat er iets wordt livegezet. Gokken hoeft allang niet meer.

CRO-hulp nodig bij data-driven werken? πŸ‘‡


βœ… Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.