Significantie berekenen of Average Order Value (AOV), add to cart, revenue, pagina’s of sessies per gebruiker of andere non-binominale (ook wel eens non-binaire) metrics: hoe doe je dat?
Een verkoop of niet, is een 0 of een 1. De statistiek hiervan hebben de meeste CRO-specialisten onder de knie, want er zijn een hoop gratis tools voor. Maar wat als je wilt berekenen of de uplift in AOV significant is, of in het aantal bezochte pagina’s per gebruiker? Dan gaat het niet meer om uitkomsten 0 en 1, maar kan je data tussen de 1 en misschien wel 10.000 liggen, ook heb je waarschijnlijk niet een normaal-verdeling qua data maar een scheve verdeling.
Stap 1: Uniek client ID nodig
Je wilt dat je gebruikers een uniek bezoekers ID hebben in Google Analytics, vaak wordt deze ingeschoten met een custom variable. Een Uniek ID kan er als volgt uitzien: 387272.3839. Dit kan je bezoeker zijn. Voor die bezoeker kun je dan terugvinden hoeveel pagina’s, Order Value of sessies deze doet.
Stap 2: Maak een custom report in UA Google Analytics
Om deze data uit te draaien kan je in Google Analytics een Custom report maken voor bijvoorbeeld je metrics pagina’s of AOV. Deze zet je tegenover je unieke bezoekers ID.
Stap 3: Maak een unsampled report
Trek de data uit Google Analytics als een .csv bestand.
Stap 4: gebruik de calculator
De enige ‘goede’ gratis non-binominale calculator is deze. Je moet je data opmaken zoals in het voorbeeld bestand en dan upload je je bestand en krijg je de uitslag!
Hulp nodig met conversie en significantie berekenen? In een uurtje kunnen we samen door deze stappen lopen.