Volgens searchpilot.com zijn SEO- en Product-teams in conflict met elkaar. Dat is gek; in Product-teams zit vaak een SEO-expert. Plus: hebben Experimenteren (CRO) en SEO niet ook onwijs veel raakvlakken? Samenwerking tussen CRO en SEO is juist de normale gang van zaken. Robert van Glabbeek leerde ik kennen bij NU.nl en wij maakten samen het volgende lijstje van vlakken waar CRO en SEO elkaar tegenkomen:
Monitoring:
- Een SEO-team kan ook kijken naar wat er gebeurt wanneer een A/B-test wordt geïmplementeerd: doet dit iets met de laadtijd van de pagina? Het mooist is als dit tijdens de test al gebeurd, maar dat is lastig.
- Sowieso is het goed als een SEO-team in de gaten houdt of er geen onwijs grote onderdelen op de website worden gezet (denk aan: grote afbeeldingen, filmpjes die niet op het juiste moment ingeladen worden, scripts van tools). En houdt vaak ook de visuele stabiliteit (Core Web Vitals) in de gaten.
- Mobile usability (afstanden van knoppen, leesbaarheid (grootte) van tekst etc.)
Bij een experimenteerprogramma of A/B-testen
- Bij een groot redesign van een pagina moet er, voordat er een A/B-test wordt gedraaid, ook logischerwijs iemand met SEO-kennis naar kijken. Is de pagina goed opgebouwd? Welke termen moeten er in de koppen? Wat is de juiste (technische) opbouw van de pagina?
- Tekst (SEO) testing van koppen bijvoorbeeld.
- Het SEO-team kan adviseren wanneer je clientside testingtool ingeladen wordt, zodat dit de laadtijd van de website het minst in de weg zit.
- De overgang van content (denk aan blogs) naar de salesfunnel is ook een plek waar SEO en CRO elkaar ontmoeten. Die overgang moet goed zijn, zo optimaal mogelijk.
- SEO-experts kunnen ook testideeën aandragen. Ook zij houden zich bezig met de website en het gedrag van de bezoeker, en kunnen goede hypotheses bedenken.
Voor kleine, startende webshops raad ik vaak eerst aan om meer aan SEO te doen voordat ze echt in de CRO stappen. Zonder traffic kun je namelijk niet optimaliseren, want wat optimaliseer je dan. Zo lopen kleinere ondernemers niet leeg op kosten voor paid traffic en kunnen ze een vast aantal bezoekers naar hun website trekken. Experimenteren is daarna pas relevant om impact te maken. Ze zeggen weleens bij 1000 conversies per maand en als ruwe schatting is dat een prima idee. Experimenteren (CRO) is het het topje van de ijsberg, het puntje op de i, de topsport van het websitelandschap. SEO is daar een belangrijk onderdeel van.
Meer lezen vanuit het SEO-perspectief? Ik sprak Yellowbluemarketing over SEO.