A/B-test, A/B-testen, CRO, CRO-specialist, conversie, conversie ratio optimalisatie, livegaan, qa

Waarom CRO (conversieoptimalisatie) een creatief vak is.

Mensen denken vaak dat CRO heel analytisch is (wat ook niet onjuist is), met data en webdevelopment en allemaal moeilijk-moelijk. Maar CRO is wat mij betreft juist erg creatief. En wel hierom:

1. Ideeƫn

Verzamelen

Als CRO-specialist ben je vaak Ć³Ć³k een ideeĆ«n-verzamelaar. Binnen een organisatie leven vaak veel test-ideeĆ«n. De taak van de conversiespecialist is om deze te verzamelen en te prioriteren. Om ervoor te zorgen dat er een grote database aan testideeĆ«n bestaat, waarin het idee van een developer even serieus wordt genomen als het idee van de CEO. Dat deze database ook laat zien welke test het meeste impact heeft (wellicht gebaseerd op bestaande data).

Opinions are like assholes ā€” Everyone’s got one. Maar als ik zo vrij mag zijn, maak ik graag mijn eigen variant: Ideas are like assholes ā€” Everyone’s got one.

Bedenken van ideeƫn

CRO-specialisten hebben vaak al wat websites gezien en testen gedaan. Dat kan helpen om deze kennis mee te nemen naar andere websites. Ook kan het helpen om UX-patronen van Facebook of Coolblue door te vertalen naar bijvoorbeeld een NU.nl.

Daarbij is het belangrijk niet in restricties te denken, maar aan kruisbestuivingen (lees onderaan dit blog meer).

2. Verhalen vertellen met data

Je vertelt als CRO-specialist vaak twee verhalen.

  1. Het verhaal van de data: wat zegt de data, wat betekent dat, hoe krijg je de neuzen dezelfde kant op.
  2. Je voedt mensen op in valideren. Je neemt mensen mee in een verhaal. In een vraag die zij wellicht hebben over de website, je zet een test op, laat het proces zien en bespreekt de uitkomst.
  3. Natuurlijk zijn sommige mensen ook sprekers op het gebied van conversie. Als je graag spreker zou worden, hier een post met tips.

Een tip over hoe je creativiteit combineert met logisch nadenken

Misschien ben je bekend met Kahnemans Systeem 1 en Systeem 2?

  • Systeem 1 is het onbewuste ‘oerbrein’ dat heel snel 2+2 kan oplossen, verbanden ziet, altijd aanstaan, maar ook stereotyperend is.
  • Systeem 2 is je bewuste ‘ratio’ dat met wat tijd 46 + 87 kan oplossen, kan oordelen of iets goed of slecht is, maar ook erg gelimiteerd is.

Wanneer je bezig met met het verzinnen van ideeen is je grootste vijand je Systeem 2 (je ratio). Als je direct begint met: nee, dit kan niet, of wat een stom idee, of moeten we dit wel doen?, dan kan het zijn dat een idee te snel afgeschoten wordt.

Wat mij betreft zijn deze twee systemen als water en vuur. Ze moeten allebei bestaan, maar doen het samen vaak niet zo goed.

Het is zaak om Systeem 1 lekker creatief te laten zijn Ʃn pas later, een volgende meeting of andere dag, je Systeem 2 (ratio) in te zetten om alle ideeƫn te prioriteren en langs te lopen op haalbaarheid.

Zo schrijf ik ook mijn boeken. Eerst een eerste versie schrijven, daarna gaat de ‘innerlijke redacteur‘ pas aan.

Nog een tip over kruisbestuiving

Vaak is creativiteit een kruisbestuiving. Een voorbeeld.

Ik was een roman aan het lezen. Het viel me op hoeveel ruimte er tussen de regels zat. Veel meer dan een paar jaar terug op het ‘internet’ normaal was. En ik vroeg me af, voor mijn baan als CRO-specialist bij NU.nl, waarom dat online niet de standaard was. De Correspondent had het wel. Maar NU.nl niet. Mijn e-mails nog altijd niet.

Dat hebben we getest. Meer witruimte tussen de regels.

Het was een bijzondere winnaar. Bezoekers maakten meer sessies en kwamen dus vaker terug. Zoveel impact had de kennis die ze bij uitgeverijen al jarenlang hebben.

Plus, waar we nu zijn met CRO niet langer alleen testen met groene buttons, maar het is een combinatie van psychologie en statistiek geworden. Iemand heeft toch ook bedacht: ik kan deze psychologie toepassen op mijn website. Iemand heeft gedacht: we moeten slimmer met statistiek omgaan om betere testen te maken.

Kan ik je verder ergens mee helpen? šŸ‘‡


āœ… Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.