CRO-specialist in Amsterdam, ervaren in conversie en data

Hoe word je spreker over CRO of conversie? Over plekken vinden, verhaalstructuur en verhaalopbouw

Voordat ik zelf begon te spreken, zag ik sprekers op podia als mythische wezens. In mijn ogen waren ze als spreker geboren. Het soort mens dat ik niet was.

Het blijkt dat sprekers gewoon mensen zijn zoals jij en ik. En als CRO-specialist heb je eigenlijk altijd een goed verhaal. Waarom? Omdat je met experimenten altijd een vraag stelt (hypothese) waardoor iedereen het antwoord wil weten. Dit is een automatische cliffhanger. Onze hersenen willen nu eenmaal graag antwoorden. En het ‘achterhouden’ van informatie is een verhaaltechniek om spanning op te bouwen (ik schrijf ook romans).

Tips voor het vinden van een plek om te spreken of ermee te oefenen

  • Begin altijd zo dichtbij jezelf als mogelijk. Wellicht gewoon met een presentatie voor je team.
  • Treed een stapje naar buiten: je presentatie geven voor de hele afdeling. Is er nog een mogelijkheid je verhaal voor het hele bedrijf te doen? Of daarna misschien nog het overkoepelende moederbedrijf (als dat er is). Sommige bedrijven hebben ook hun eigen Academy’s waar je les kunt geven over jouw expertise.
  • Je kunt organisaties aanschrijven die evenementen organiseren of podcasts hebben. Gewoon met de vraag of ze op zoek zijn naar sprekers en welk verhaal jij te bieden hebt.
  • Voor mij was een fijne stap: Conversion Hotel. EΓ©n keer per jaar geven zij nieuwe sprekers een kans op hun podium te staan.

Simpele verhaalstructuren voor presentaties

  • Vertel wat je in een bepaalde periode hebt geleerd. Groei is altijd interessant. Door een verhaal over groei te vertellen, heeft de luisteraar het gevoel ‘mee te groeien’.
  • Vertel hoe jij je expertise beoefend om het aan anderen te leren. Een soort van how-to.
  • Gebruik een ‘overwinningsplot’. We hadden dit doel x, toen ging het helemaal mis door xx, en uiteindelijk vonden we xxx.
  • Gebruik een ‘Assepoesterplot’. Aan het begin was xx en xx slecht (Assepoesters stiefmoeder, pestende zusjes, hard werken, etc.), toen kwam er xx (de fee) die hielp met xx, natuurlijk ging niet alles vanzelf (de klok slaat 12 uur) en was er xx als tegenslag, maar uiteindelijk bereikten we ons doel xx met xx (trouwen met de prins).
  • Maak je eigen model. Dat kan voor vanalles zijn. Voor hoe je testen valideert, prioriteert, hoe je problemen oplost. Veel makers van een model worden gauw als expert gezien. Het werkt goed als je er bijpassende visuele plaatjes bij kunt maken en als je model een pakkende afkorting heeft.
  • Gebruik een raamvertelling: je begint met de uitslag van een A/B-test of experiment, vertelt dan over het begin en het midden en eindigt dan weer met de uitslag van het experiment. Of dit passend is, is afhankelijk van je verhaal.
  • Gebruik iets uit je persoonlijke leven als kapstok voor je verhaal. Zo gebruik ik weleens mijn topsport (karate) achtergrond als kapstok om uit te leggen hoe je van witte bander een topsporter wordt (ook in CRO).
  • Gebruik andermans modellen, boeken of ideeΓ«n als kapstok voor je verhaal.

Tips voor het opbouwen van een verhaal

  • Begin op tijd en blijf aan je verhaal schaven. Een goede presentatie kost mij vaak een paar maanden tijd.
  • Oefen het hardop, dan kom je er vaak wel achter wat er welk of niet werkt.
  • Geef een proefpresentatie aan een groepje mensen dat bereid is je te helpen.
  • Optimaliseer je slides, maak ze interessant, zet er niet te veel tekst op. Canva kan je bijvoorbeeld helpen.

Wil je dat ik help bij je verhaal? Of wil je mij als spreker boeken voor conversieoptimalisatie?

Stuur me een mailtje πŸ‘‡


βœ… Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.

1 gedachte over “Hoe word je spreker over CRO of conversie? Over plekken vinden, verhaalstructuur en verhaalopbouw”

  1. Pingback: Waarom CRO (conversieoptimalisatie) een creatief vak is. – Interim CRO-specialist

Reacties zijn gesloten.