Hoe je je prioriteringsmodel voor A/B-testen kunt laten groeien: 4 stappen

One-size-fits all prioritering: ik gebruikte het voor jaren. Ik prioriteerde al mijn ideeΓ«n op modellen als ICE en PIE. Dat was makkelijk, en leek te werken. Maar uiteindelijk groeide mijn manier van prioriteren mee met het experimenteerprogramma van NU.nl. En daarmee ook met de valideer-maturity van de organisatie.

Stap 1: Beginnen met prioriteren.

Een eenvoudig model zoals PIE of ICE helpt in eerste instantie snel en eenvoudig met prioriteren. Ik heb ze jarenlang bij KPN gebruikt.

ICE – I (Impact on visitors), C (Confidence that this will work) en E (Ease of implementation)

PIE – P (Hoe groot is de verbetering die op pagina’s gemaakt kan worden?), I (Is de traffic en waarde daarvan important?) en E (Ease of implementation).

Stap 2: Het model uitbreiden.

Daarna is het wellicht tijd voor een serieuzer, uitgebreider model. Bij NU.nl hadden ze PXL. Dit model heeft meer kwantificeerbare variabelen, bekijk framework hier (en afbeelding hieronder).

Testen met veel potentie kwamen bovenaan in ieder model, en lange tijd focuste NU.nl op dit PXL model, maar voor mijn werk bij NU.nl miste er vaak nog iets…

Stap 3: Doelstellingen van de organisatie.

Stel je zo CRO doen in een omgeving zonder stakeholders en bedrijfsdoelstellingen, dan werken bovenstaande modellen. Maar de meeste conversiespecialisten leven niet in een vacuum. We hebben te dealen met allerlei kwartaaldoelstellingen en doelen om te halen. Soms ook druk van bovenaf voor sommige projecten. Maar de ideeen daarvoor kwamen niet altijd bovenaan in de prioritering.

De volgende stap voor NU.nl was het toevoegen van een kolom die ook kwartaaldoelstellingen meenam. Simpel gezegd voegden we toen een rij toe aan de PXL-prioritering.

En daarnaast gebeurde er nog weleens iets: spoedjes of urgente testen. Die gooiden natuurlijk helemaal de prioritering in de war. Die werden vaak niet eens geprioriteerd. Een ‘pure’ CRO-specialist zou misschien zeggen, ‘ik houd me aan mijn prioritering’, maar in realiteit moeten we af en toe toch flexibel kunnen zijn.

Stap 4: Data-gedreven prioriteren

Na PXL + uitbreiding stapte NU.nl over naar een prioriteringsmodel dat ook het % van testen op elementen, pagina’s of psychologische technieken meenam. Data-gedreven prioriteren is een idee van Ruben de Boer. Hiermee is data-gedreven prioriteren eindelijk een ding geworden.

Je kunt % winnaars van bepaalde onderwerpen mee laten tellen:

Je kunt KPI’s laten gebruiken:

En delen of elementen van de website:

Wat de toekomst brengt? Geen idee. Maar als CRO-specialist blijven onze methodes wat mij betreft flexibel en open voor verbetering.


βœ… Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.