Drie hoofdthema’s voor het optimaliseren voor logins en accounts

De laatste jaren wordt de conversie rondom accounts en logins een steeds groter topic. Of dat nu is vanwege de cookieless internet waar we naartoe gaan, of gewoon omdat bedrijven zelf de gegevens in handen willen houden.

Zelf heb ik mogen optimaliseren voor het aanmaken van accounts bij NU.nl, Semrush.com en Mediumchat. Totaal verschillende websites, waarbij bezoekers andere redenen hebben om een account aan te maken. Toch focuste optimalisaties vaak rondom dezelfde drie thema’s:

Hoofdthema’s: Optimaliseren aantal logins en aangemaakte accounts

  • Vertrouwen: een account aanmaken is een grote stap, er is vertrouwen nodig in omgaan met gegevens. Vaak kun je hierop sturen met social proof zoals reviews, of andere ‘bewijzen’ dat de kwaliteit van het product hoog is, of dat het bedrijf al 15 jaar bestaat en prijzen heeft gewonnen.
  • Waarde: het moet duidelijk zijn het maken van een account nut heeft, of dat nu het uitlezen van een diepgaand artikel is (NU.nl), gratis kaartlezing (Mediumchat) of welke extra data je kunt krijgen over je concurrenten (Semrush). Je kunt waarde toevoegen door functionaliteiten achter een (harde) inlogmuur te stoppen – denk aan een wishlist, of artikelen achter een inlogwall. Of door te verduidelijken wat een bezoeker krijgt na inloggen.
  • Motivatie: Hoe hoger de motivatie van een gebruiker, hoe hoger de kans dat de gebruiker alle stappen doorloopt. Technieken om dit te doen kunnen zijn:
    • Zeigarnik-effect: zelfs Wikipedia geeft aan dat dit effect veel gebruikt wordt voor software en het aanmaken van account.
    • Motiveren om bepaald iets te verbeteren (Linkedin geeft bijvoorbeeld aan hoeveel je van je profiel nog kunt invullen)
    • Inspelen op het risicomijdende gedrag (FOMO) van bezoekers (prospect theory uit economie). Door te zeggen wat gebruiker misloopt door geen account aan te maken.

Vergeet ook niet dat de basis altijd op orde moet zijn. UX missers of frictie oplossen, kan altijd helpen. Plus de aandacht van je bezoeker in de juiste richting sturen.

Samen het aantal accounts op je website laten groeien? 👇


✅ Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.