Verbeter je conversie in de checkout: optimalisaties die keer na keer bevestigd worden

Als we een ding weten van experimenteren en data-gedreven werken, is het wel dat niet alles overal werkt. Maar, na honderden tests gedaan te hebben en meer dan 5 jaar ervaring met grote websites, kom ik voor checkout optimalisaties vaak dezelfde dingen tegen die ik aanraad:

  • Verwijder terugknop en maak het logo van je website niet klikbaar. De checkout werkt beter als eenrichtingsverkeer.
    Aantal keer bewezen in een A/B-test: 3 keer
  • Verwijder ruis en afleiding in de checkout om ratio voor het invulden van velden de ruimte te geven: hier zijn meer uitwerkingen in mogelijk, denk aan weghalen van Usabilla of chat (of in ieder geval verplaatsen naar linkerbovenhoek), maar ook geen afbeeldingen, weinig kleur.
    Aantal keer bewezen in een A/B-test: 4 keer
  • Minder stappen in de checkout
    2 keer bewezen, 1 keer weerlegd
  • Niet kunnen wijzigen van bestelling in checkout
    1 keer bewezen, 1 keer weerlegd
  • Op mobiel: klik naar volgende stap sticky over gehele breedte van het scherm in plaats van kleine knop
    2 keer bewezen
  • Emailadres veld: wanneer iemand gmal in plaats van gmail typt in de foutmelding suggereren wat het moet zijn en dat aanklikbaarmaken zodat het veld wordt gecorrigeerd
    1 keer bewezen
  • Recensie met aantal sterren in de checkout
    1 keer bewezen
  • Gratis verzending en retourneren benadrukken
    1 keer bewezen
  • Winkelmand in checkout inklappen
    1 keer bewezen
  • Prijs in winkelmand bij checkout verkleinen
    1 keer bewezen
  • Verduidelijken copy op laatste knop voor eindconversie naar Bestellen en betalen
    1 keer bewezen
  • Benadrukken dat checkout een 🔒 veilige checkout is
    1 keer bewezen (buiten Nederland), 1 keer bewezen bij aanmaken account, 2 keer weerlegd op Nederlandse eCommerce websites
  • Invulveld automatische validatie: direct de gebruiker laten zien of een veld goed is ingevuld of niet
    Nooit bewezen, 2x getest
automatische validatie in veld

Meer leren over conversieboosters? Ik help je graag.


✅ Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.