Drie jaar werk ik NU.nl. Wat gebruikt een conversiespecialist bij NU.nl precies voor tools?
De conversie toolbox
- Een traffic-splittool. NU.nl gebruikt VWO voor client-side A/B-tests en Firebase voor serverside (app-testing).
- Web analytics: Google Analytics
- Zelfgemaakte automatische rapportjes in Google Sheets + GA
- Airtable voor planning, prioritering en documentatie
- Significantie berekenen voor non-binaire metrics zoals pagina’s of sessies per bezoeker
- Normaalverdeling: Evan Millers t-test.
- Zonder normaal-verdeling (de meeste bezoekers bij NU.nl zullen eerder 1 of 2 pagina’s bezoeken dan 100): Blast Analtyics RPV-calculator
- Significantie berekenen voor binaire metrics (bijvoorbeeld inlog ja of nee)
- Baysiaanse A/B-test calculator van ABtestguide.com
- Frequentist A/B-test calculator van ABtestguide.com
- Vooraf berekenen hoelang een test loopt en wat het Minimum Detectable Effect is. Sheet van Online Dialogue.
Handige browserplugins:
- Ghostery: laat zien welke trackers een website gebruikt. Of ze bijvoorbeeld Hotjar of VWO inladen. Als er een overkoepelende Tag Manager is, zie je hier vaak niet zoveel meer.
- Edit this cookie: Snel je cookies weggooien op de website opnieuw te zien of wellicht in een andere testvariant te vallen.
- Dataslayer: maakt overzichtelijk welke trackers en programma’s er worden ingeladen. Handig voor debuggen.
- What the font? soms weet ik ook niet meer hoe groot het lettertype op de site is of welk font het nu is, deze eenvoudige hover-tool helpt direct.
Inzichten verzamelen
(naast Google Analytics)
- Hotjar voor heatmaps, alhoewel ik zelf een voorkeur heb voor Mouseflow.
- Usabilla: algemene feedback uitvragen, soms extra vragen stellen bij een A/B-test. Zelf vind ik Usabilla fijner dan Mopinion, maar dat is ook een feedbacktool.
- Usabillityhub (5 seconds test)
Cognitieve overload gekregen van al die tools?
Ik help je graag. 👇
–