Je hebt een webshop of product en je wilt meer conversies. Logisch, maar waar begin je?
Ik hanteer het volgende model:
- Heb je minder dan 1000 organische bezoekers per maand? Begin met SEO. Schrijf blogs (zo’n 20 tot 50), vind je online bezoekers, en zorg dat er bezoekers naar je website komen. Zo zorg je voor een bepaalde basis aan traffic op je website, zonder dat je er een euro aan kwijt bent.
Zorg er ook voor dat op alle grote browsers (Safari, Chrome, IE, Firefox) en verschillende apparaten (mobiel en desktop) je journey tot conversie goed werkt.
- Meer dan 1000 bezoekers per maand en enkele (tientallen) conversies? Dan kun je gaan tweaken. Je kunt eraan denken om kleine verbeteringen aan te brengen aan je website, maar nog steeds kan het interessant voor je zijn om aan SEO te doen, of aan SEA te denken.
- Meer dan 1000 conversies per maand? Dan is er een experimenteer (A/B-test) programma mogelijk. Je kunt gaan testen wat er Γ©cht werkt.
Soms denk ik daarbij aan de pyramide van Maslow, maar dan op een andere manier. Conversie ratio optimialisatie (CRO) is echt een topsport waaraan je pas begint als je basis goed staat.