valideren, data, data validatie, data gedreven, data-driven, cro, conversie, a/b-testen, a/b-test

Waarom valideren (o.a. UX en redesigns) zo belangrijk is.

Ik ken een bedrijf dat een nieuwe flow livezette en toen hun conversie zag halveren. Ik ken een bedrijf dat door een redesign bijna failliet ging.

En natuurlijk kan het ook andersom gebeuren: dat de conversies door het dak gaan en je niet weet welk onderdeel daar nu voor heeft gezorgd. Als het om één onderdeel zou gaan, zou je dat wellicht willen doortrekken naar andere onderdelen van je website.

In één keer een redesign live?

Nu is een redesign in één keer livezetten allang niet meer overal de standaard. Bij grote bedrijven zoals DPG (o.a. bekend van Nu.nl en AD) en KPN worden veranderingen aan de website eerst getest. Dat kan middels een A/B-test zijn, maar kan ook middels gebruikersonderzoek.

Hoe beslis je wat je test en wat niet?

Dit is één van de lastigste vragen. Testen kost tijd. Valideren kost tijd. Als het niet in de aard van het bedrijf zit om hier tijd voor uit te trekken kan het lastig zijn te beginnen met valideren.

Tijd brengt ook een limiet mee. Soms zijn er zoveel veranderingen aan de gang, dat enkel voor beperkte wijzingen ruimte is om te testen.

Het helpt altijd om na te denken wat een negatieve impact kan maken. Wat er in de geschiedenis van het bedrijf, merk of website is gebeurd.

Er zijn prioriteringsmodellen die je ook kunnen helpen bedenken welke wijziging het belangrijkst is.

Hoe dan ook is een goede discussie altijd op zijn plaats.

Ik help je graag 👇


✅ Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.