maturity in cro bedrijf centre of excellence conversie

Drie elementen die leiden tot groei en volwassenheid (maturity) in CRO.

In de afbeelding zie je hoe NU.nl zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Inmiddels wordt er gebouwd aan een Centre-of-Excellence en zijn er meerdere developmentstromen die testen ontwikkelen.

In mijn ervaring ziet iedereens maturity model er anders uit, en dat heeft vaak te maken met de organisatie. Daarom vallen zogeheten ‘maturity growth modellen’ niet altijd op een organisatie te plakken, maar ze kunnen zeker richting geven.

Drie drivers van volwassenheid in CRO zijn:

  • Risicovolle grote wijzingen willen verifiëren voor livegang. Vaak om schade te beperken.
  • Groei willen realiseren en op zoek willen gaan naar nieuwe mogelijkheden om conversie omhoog te krikken.
  • Niet alleen risico willen beperken en groei willen realiseren, maar leren op grotere schaal en een data-driven organisatie worden.

Vaak ook in deze volgorde. Niet altijd.

Binnen deze drie elementen kan groei in valideer-capaciteit toenemen. Dat kan zijn in FTE’s die zich ermee bezig houden, verschillende teams of developmentstromen die zich bezighouden met valideren

Bij NU.nl zag de groei van CRO en valideren er als volgt uit:

  • Manusje van alles: iemand doet valideer- en CRO-werkzaamheden naast andere merken of klussen.
  • Eenmanszaak: iemand focust zich 100% op CRO. Deze persoon doet nog veel zelf. Ontwikkelt, test, QA’t en bedenkt ideeën.
  • Harde kern: Steeds meer afdelingen en teams denken mee over testen en valideren. Er is ruimte voor developmentcapaciteit, testers en er komen ideeën uit de hele organisatie. Valideren en CRO wordt als kern van (door)ontwikkekling gezien en serieus genomen.
  • Evergreen: Er zijn meerdere CRO-specialisten of personen (PO’s, developers) die testen aan- en uitzetten. Een centraal punt binnen de organisatie (vaak Centre of Excellence genoemd) houdt het proces en kwaliteit hiervan in de gaten.

✅ Of volg me op Linkedin om op de hoogte te blijven.

1 gedachte over “Drie elementen die leiden tot groei en volwassenheid (maturity) in CRO.”

  1. Pingback: Hoe je je prioriteringsmodel voor A/B-testen kunt laten groeien: 4 stappen – Interim CRO-specialist

Reacties zijn gesloten.